Anderen zochten ook

Kennisartikel

Hoe positioneer je jezelf in een nieuw team?

Beginnen aan een nieuwe baan is altijd spannend! Niet alleen krijg je nieuwe collega’s en kom je in een andere omgeving terecht, er is ook een goede kans dat je werkzaamheden nieuw of anders zijn. Er staan hoe dan ook genoeg uitdagingen en wellicht ook obstakels voor de deur. Maar hoe positioneer je jezelf nu? Er zijn drie tips:

  1. Profiteer van je newbie status
  2. Trail & error
  3. Zelfkennis is key!

1. Profiteer van je newbie status

Waar iedereen in je nieuwe team bezig is met zijn ‘normale’ werkzaamheden, zal jij moeten wennen aan de manier van werken en de nieuwe werkzaamheden. Er zijn wellicht overleggen en processen waar jij nog weinig of niks van weet. En je leert in een korte tijd, meestal vooral je eerste dag, al veel nieuwe mensen en persoonlijkheden kennen. Je doet je best alle namen te onthouden en begint aan je inwerkschema om zo snel mogelijk aan het werk te wennen.

Naast de blijdschap van jouw nieuwe baan of opdracht, zijn er vast ook momenten van onzekerheid. Het is echter goed om te weten dat iedereen weet dat je nieuw bent en hier wordt dan ook rekening mee gehouden. Nieuw zijn kan ongemakkelijk voelen, omdat je nog geen plek hebt in het team, maar je hebt ook de luxe om te leren en te ontdekken.

2. Trial & Error

Niemand verwacht van je dat je op je eerste dag al alles weet. Als nieuwkomer in een team biedt dit je dan ook de mogelijkheid om te observeren, onwetend te zijn en te vragen wat je maar wilt. Maak hier dan ook gebruik van en stel vragen, toon interesse en observeer hoe jouw collega’s zich gedragen en wat hun rollen en persoonlijkheden zijn in het team. Door interesse te tonen en een leergierige instelling te laten zien, kom je snel veel te weten over wat jij moet doen als je echt zelf aan de slag gaat.

Durf dingen uit te proberen, wees proactief en neem die sprong in het diepe. Zoek daarbij iemand op (als hier niemand voor aangewezen is) om te toetsen of je op het goede spoor zit. Vraag om feedback en toets de verwachtingen die je teamleider/manager en collega’s wellicht hebben en gebruik dit om van te leren. Soms lukt iets misschien niet in 1 keer zoals je het graag zou willen, maar niet geschoten is altijd mis, dus gebruik je leerervaringen om jezelf verder te ontwikkelen.

3. Zelfkennis is key

Elk van je nieuwe collega’s heeft zijn eigen (professionele) persoonlijkheid. Dit is iets wat je ook terug ziet komen in de samenstelling van een team. Omdat jij daar nu ook onderdeel van bent, is het belangrijk te weten wat jouw persoonlijkheid en team rol is. Dat maakt het makkelijker om met anderen om te gaan en goede resultaten (als team) te behalen. Zelfkennis is de basis voor succes. Er zijn veel persoonlijkheden en rollen nodig in een team. Teveel personen in 1 rol werkt nooit goed, maar een gezonde verdeling zorgt voor zo goed mogelijke resultaten en een fijne werksfeer. Je hebt in een team dus niets aan 10 ‘voorzitters’, of 10 ‘planten’. Om erachter te komen wat jouw teamrol is, kun je bijvoorbeeld een Belbin test doen. Zo kun je laten zien waar je goed in bent en waar jij het team het beste in kunt versterken.

De gouden tip is en blijft dat je altijd vooral jezelf moet zijn. Stel vragen, observeer, leer en probeer! Succes in je nieuwe baan!

Mis nooit een
Insight

Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze laatste inzichten.
Of volg ons op onze social kanalen